Kehitä yritystäsi – kehity samalla itse!

Ihmisten selatessa yhä enemmän erilaisia sosiaalisen median kanavia, yritystenkin on tärkeä olla esillä siellä. Perinteiseen sanomalehti- tai TV-markkinointiin verrattuna sosiaalisten medioiden markkinoinnin tavoitteiden ja tulosten seuraaminen on todella helppoa. Sosiaalisen median avulla saat yrityksellesi lisää asiakkaita, asiakaspalautetta ja -uskollisuutta. Yritys saa myös laajemman yleisön markkinoinnille, jopa ulkomaille asti. Asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden tutkimisen myötä markkinointikulutkin laskevat. Mainosten avulla saa lisää tuloja kassaan sekä brändistä tulee tunnetumpi.

Uusien ja pätevien työntekijöiden etsintä helpottuu, kun yritys on näkyvästi esillä verkossa ja sen työnhakuilmoituksille on suurempi yleisö. Hakijat myös todennäköisemmin haluavat töihin yrityksiin, joiden brändi ja imago ovat hyviä.

Markkinointi somessa saattaa kuitenkin epäonnistua, jos et ole perehtynyt aiheeseen tarpeeksi tai et panosta laadukkaan sisällön tuottamiseen. Verkossa menestyminen vaatii usein selvän markkinointistrategian tai -suunnitelman. Ulkopuoliselle avulle on myös usein tarvetta, kun yrityksen sisältä ei löydy tarpeeksi resursseja some-markkinoinnin toteuttamiseen. Verkko on nykypäivän villi länsi, joten kannattaakin varautua trolleihin ja siihen, että myös negatiivista palautetta saattaa tulla julkisiin yrityksen profiileihin.

Sosiaalisen median kanavien ja alustojen erot

Oikean sosiaalisen median kanavan valitseminen markkinoinnille ei ole välttämättä yhtä helppoa, kuin saattaa aluksi vaikuttaa. Eri some-alustojen ja niiden käyttäjien tunteminen onkin tärkeä osa markkinoinnin suunnittelua.

Eri kanavilla on eri määriä käyttäjiä. Facebook on tällä hetkellä johdossa yli 2 miljardilla profiililla ja toisella sijalla Instagram reilulla miljardilla käyttäjällään. Twitteriä ja LinkedIniä käyttää molempia hieman yli 300 miljoonaa eri profiilia. Viime aikoina suosion on saavuttanut myös TikTok vajaalla 700 miljoonalla kuukausittaisella käyttäjällään.

Jokaisella sosiaalisella alustalla on omat tavoitteensa ja käyttötarkoituksensa. Facebookkia käytetään pääasiassa perheen ja ystävien kanssa ajatusten ja muistojen jakamiseen, Instagramin käyttäjät taas ovat keskittyneet sisällön tuottamiseen enemmän valokuvien ja videoiden muodossa, Twitterissä jaetaan eniten uutisia sekä ajankohtaisia tapahtumia lyhyinä tekstin pätkinä ja LinkedIn on pyhitetty työasioille – ainakin toistaiseksi.

Väestöryhmät käyttävät eri kanavia, kun kuluttavat aikaansa somessa. Eniten esimerkiksi aikuisia löytyy Facebookin käyttäjistä, kun TikTok- sekä Snapchat-sovellukset keräävät enemmän käyttäjiä ja yleisöä nuoremmasta ikäluokasta.

Eri sosiaaliset mediat myös antavat erilaisia mahdollisuuksia markkinoinnille. Toisilla alustoilla kirjoitettu teksti toimii paremmin, kun taas esimerkiksi TikTok ja Instagram saavuttavat täyden potentiaalinsa videomainosten muodossa. Alustojen markkinointiosioon tutustuminen ja perehtyminen kannattaa tehdä, ennen kuin aloittaa ensimmäisen markkinointikampanjansa.

Näin saat eniten näkyvyyttä ja hyötyä somesta

  1. Valitse oikea alusta

Nykyään on useita erilaisia alustoja valittavissa ja lähes jokainen niistä tarjoaa mahdollisuuden mainostamiselle. On tärkeää valita juuri se kanava – tai ne kanavat – jolla yrityksen kohderyhmä viettää aikaa. 

  1. Tee kalenteri

Kun organisoit sisällön tuottamisen hyvin ja pidät aikatauluista kiinni, saat enemmän hyötyä some-markkinoinnista. Tavoitteiden ja tulosten seuraaminen on myös helpompaa hyvin organisoidun somettamisen myötä.

  1. Kannusta vuorovaikuttamaan

Sosiaalisen median sosiaalisuus usein unohdetaan, kun tehdään markkinointia ja mainontaa. Arvonnat ja muut vuorovaikutuskeinot ovat tehokkaita lisäämään yrityksen tunnettavuutta.

  1. Älä ylimainosta

Sisällön tuottaminen ja brändin rakentaminen ovat somessa tärkeämpiä seikkoja, kuin mahdollisimman monen mainoksen näyttäminen.

  1. Jaa videoita ja kuvia

Visuaalisella sisällöllä on helppo herättää huomio ja kerätä tykkäyksiä.

  1. Ota negatiivinen palaute huomioon

Netissä saattaa joskus törmätä raivostuneeseen asiakkaaseen, joka antaa palautetta sanoja säästelemättä. Näiden tapausten käsittely nopeasti ja maltilla parantaa yrityksesi kuvaa hyvänä asiakaspalvelijana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *